P2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

Wat gaan we daarvoor doen ?

2.1 Verkeer en vervoer

Belangrijkste ontwikkelingen 2023

Belangrijkste resultaten 2023

  • In 2023 zullen de Lammenschansweg en de Europaweg worden aanbesteed.
  • Aanpassen rotonde gemeentehuis.
  • Bereikbaarheid zo goed mogelijk waarborgen.
  • Nota Verkeersbeleid.         
  • Aansluiten Trompweg op Fortuyn van Voorschoten.
  • Steeds aandacht besteden aan verkeersveiligheid.

Toelichting

Aanleg RijnlandRoute
Openstelling van de N434 wordt verwacht medio 2024. Het is de verwachting dat er begin 2023 gestart kan worden met de selectieprocedure voor het aantrekken van een aannemer voor de N206 Europaweg. Vervolgens wordt in samenwerking met de toekomstige aannemer een planning gemaakt. Vanuit de provincie en de gemeente worden strenge eisen t.a.v. bereikbaarheid gesteld aan de opdrachtnemer waarbij de opdrachtnemer wordt uitgedaagd om de verkeershinder tot een minimum te bespreken.   

MIRT-verkenning A4 Burgerveen - N14 en geluidschermen langs A4
Rijkswaterstaat is in 2018 de MIRT-verkenning A4 Burgerveen-N14 begonnen. De aanleiding voor deze MIRT-verkenning is het verbeteren van de doorstroming op de A4 tussen het knooppunt Burgerveen en de N14. Medio 2022 heeft de minister van I&W een brief verzonden aan de Tweede Kamer waarin een prioriteit wordt aangegeven van de te realiseren MIRT projecten. Het tracé A4 Burgerveen-N14 maakt geen onderdeel meer uit van de geprioriteerde projecten. Hiermee heeft Rijkswaterstaat besloten het projectteam per direct te ontbinden en daarmee de werkzaamheden te beëindigen.

In stand houden fysieke leefomgeving
Het in stand houden van de fysieke leefomgeving is erop gericht om met minimale kosten de veiligheid en functionaliteit te borgen en kapitaalvernietiging te voorkomen. Er komen echter grote ontwikkelingen op ons af zoals onder andere klimaatverandering en energietransitie. Ook is het onderhoud van de leefomgeving van invloed op de mate waarin gemeentelijke doelen en ambities worden bereikt.

We voeren werkzaamheden zo veel als mogelijk uit door werk met werk te maken. Dit betekent in de praktijk dat rioleringswerkzaamheden of herbestratingen leidend zijn wanneer we aanpassingen willen uitvoeren aan de openbare ruimte.

De aanleiding voor een herbestrating is doorgaans omdat een weg 25 tot 30 jaar geleden is aangelegd en in deze tijd (te) veel schade heeft opgelopen en deze in zijn geheel opnieuw bestraat moet worden. Beheer haalt in principe de huidige bestrating eruit en legt ditzelfde weer terug. De mobiliteit is in die 25 jaar echter wel veranderd en vraagt doorgaans om meer aanpassingen. Denk aan: meer parkeervakken, plateau’s op kruisingen of andere verkeerskundige aanpassingen. Om voor wat betreft verkeerskundige aanpassingen beperkt mee te kunnen liften bij werkzaamheden in de openbare ruimte vragen we voor twee projecten per jaar aanvullend budget. Inzet is om werk met werk te maken.

Kruising Trompweg - Leidseweg
Voor de herinrichting van de kruising Trompweg - Leidseweg wordt een voorbereidingskrediet gevraagd. Ten gevolge van de ontwikkelingen op de Intratuinlocatie, het omleggen van de ontsluitingsweg door de Intratuinlocatie en het aansluiten van Arsenaal/Segaar hierop, is bij de uitwerking gebleken dat een VRI-installatie op dit kruispunt overbodig is. Een herinrichting naar een kruispunt, waarbij de Trompweg in de voorrang is en aan weerskanten twee uitritconstructies voor Leidseweg-deel-midden en deel noord, verhoogt de verkeersveiligheid en biedt ook mogelijkheden voor klimaatadaptatie. In 2023 kan met het voorbereidingskrediet een vervolg gegeven worden aan een ontwerp, waarbij rekening wordt gehouden met de nog uit te voeren rioolvervanging, de aansluiting van de bouwprojecten én de herinrichting van de Leidseweg deel midden en deel noord. De verwachtte uitvoeringskosten voor Herinrichting kruispunt Trompweg-Leidseweg zijn € 530.000 (dit bedrag is inclusief het voorbereidingskrediet en exclusief de rioolwerkzaamheden, prijspeil juli 2022). De uitvoering vindt plaats in de periode: 2024-2030 vanuit het principe werk-met-werk maken.

Het voorbereidingskrediet is nodig voor de uitwerking van dit kruispunt (visie op het kruispunt), het onderzoek naar de mogelijkheden om werk met werk te kunnen maken en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen die nodig zijn tijdens de bouwperiode en kort daarna. Hoe eerder de puzzel werk-met-werk-maken gelegd kan worden (incl. financiële gevolgen), hoe eerder de verschillende projecten kunnen aansluiten. Een eventueel uitstel van besluitvorming op het voorbereidingskrediet betekent dat er later gestart kan worden met het ontwerp en daardoor onzekerheid blijft bestaan over de toekomstige inrichting. De tijdelijke verkeersmaatregelen op de kruising blijven gehandhaafd totdat de uitvoering van de definitieve herinrichting kruising Trompweg-Leidseweg is gestart.

Lammenschansplein
Het overleg met gemeente Leiden en de provincie, gericht op betere verkeersdoorstroming van het Lammenschansplein, ook tijdens de reconstructie, wordt voortgezet. Vanuit de provincie en de gemeente worden strenge eisen t.a.v. bereikbaarheid gesteld aan de opdrachtnemer waarbij de opdrachtnemer wordt uitgedaagd om de verkeershinder tijdens de uitvoering tot een minimum te beperken.   

Fietsveiligheid; uitvoering plan van aanpak algemeen
In het Verkeersplan Voorschoten 2017 is aangegeven dat verkeersveiligheid prevaleert boven leefbaarheid en bereikbaarheid. Eén van de maatregelen uit het Verkeersplan Voorschoten om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo wil Voorschoten ook voetgangers, fietsers en openbaar vervoer stimuleren. Om fietsers te stimuleren willen we graag de verkeersveiligheid voor deze doelgroep ook verbeteren.

Fietsveiligheid; verbeteringen op diverse kruisingen Leidseweg
In het door de raad vastgestelde plan van aanpak fietsveiligheid zijn actiepunten en voorstellen voor verbetering van fietsknelpunten opgenomen. De aanpak van de fietsknelpunten is gestart en loopt door in 2023. Hierbij is er ook aandacht voor het bereiken van (fiets)veiliger verkeersgedrag. Begin 2024 zal er gestart worden met de herinrichting van de rotonde tegenover het gemeentehuis, samen met de herinrichting van de Raadhuislaan e.o., zodat de verkeersveiligheid hier verbeterd wordt. Daarnaast heeft een aantal kruispunten langs de Leidseweg nog een redelijk hoog percentage ongevallen. Wanneer we hier de oversteekbaarheid en zichtbaarheid van de voet- en fietsoversteek kunnen verbeteren zal dit tevens de verkeersveiligheid verbeteren en daarmee ook het bevorderen van deze twee doelgroepen.

Voor deze werkzaamheden hebben we van de PZH en I&W een subsidie-beschikking ontvangen. Investeren in verkeersveiligheid is altijd urgent. De bijdrage voor de gemeente is, dankzij de subsidie, minimaal. De verdeling van de kosten op het project bedraag: gemeente 25%, PZH 25% en I&W 50%. De totale kosten zijn geraamd op € 500.000. Op basis van de subsidie-beschikking is de gemeentelijke bijdrage € 125.000. In 2023 willen we deze werkzaamheden voorbereiden middels een voorbereidingskrediet. Bij een levendig toekomstbestendig dorp hoort een goede ontsluiting, goede verbindingen met buurgemeenten en een goede doorstroming van verkeer, ook binnen Voorschoten. Om dit te realiseren zal extra aandacht gaan naar veilige fietspaden.

Fietsveiligheid; rotonde Wijngaardenlaan
Ook voor de rotonde Wijngaardenlaan geldt dat het percentage ongevallen relatief hoog is.
Voor het veilig maken van de rotonde hebben we van de PZH en I&W een subsidie-beschikking ontvangen.  Deze subsidie kent eenzelfde verdeling van kosten als hierboven aangegeven voor de Leidseweg: gemeente 25%, PZH 25% en I&W 50%. De totale kosten zijn geraamd op € 100.000. Op basis van de subsidie-beschikking is de gemeentelijke bijdrage € 25.000. In 2023 willen we deze werkzaamheden voorbereiden middels een voorbereidingskrediet. De 'Parel aan de Vliet' moet goed bereikbaar blijven voor inwoners van Voorschoten, haar regio en toeristen. Om dit te realiseren zal extra aandacht gaan naar veilige fietspaden.

Lokaal ambassadeurschap
Een vertegenwoordiger van het college treedt op als lokaal ambassadeur Verkeersveiligheid en stimuleert vanuit die rol activiteiten rondom verkeersveiligheid zoals o.a. de Maand van de Veilige Schoolomgeving, verkeerseducatieprogramma’s zoals School op SEEF, Totally Traffic en fietstrainingen voor ouderen (doortrappen).

De lokaal ambassadeur werkt samen met de maatschappelijk partners om de inzet voor een verkeersveilige regio uit te dragen en te vergroten. Daaronder vallen o.a. activiteiten rondom verkeersveiligheid zoals de Maand van de Veilige Schoolomgeving. Veder stimuleert de lokaal ambassadeur scholen om mee te doen aan de verkeerseducatieprogramma’s School op SEEF en Totally Traffic. Daarnaast ontvangt het college de oproep om als gemeentelijke organisatie het MONO-convenant te ondertekenen rondom zakelijk rijden en verkeersveiligheid. De gemeenten Rotterdam en Den Haag hebben dit al gedaan. 

Inhuur expertise op verkeersbesluiten en verkeersonderzoeken
Verkeerskunde is een divers vakgebied. Bepaalde onderdelen van de verkeerskunde zijn zo specialistisch dat we die expertise moeten inhuren om kwalitatief goed werk te kunnen leveren. Zo is bv. verkeersregelkunde (verkeerslichten) een bijzondere specialisme. Maar ook de juridische kant van de verkeerskunde vraagt heel specifieke kennis. Denk daarbij aan het behandelen van bezwaar en beroep op verkeersbesluiten. Ervaring uit de afgelopen jaren leert dat we die specifieke juridische kennis in voorkomende gevallen moeten inhuren. Hiervoor worden middelen opgenomen in de begroting 2023-2026.

Hetzelfde doet zich voor bij het analyseren c.q. onderzoeken van verkeerskundige vraagstukken. We krijgen jaarlijks meerdere verzoeken om verkeerskundige vraagstukken te beantwoorden. Soms zijn deze zo specifiek en specialistisch dat we hiervoor om extern advies moeten vragen. Voor onderzoeken die niet aan een project zijn gekoppeld (er is geen projectbudget) worden middelen in de begroting 2023-2026 geraamd.

x € 1.000
Lasten € 3.218
Baten € -111
Saldo € 3.106
Deze pagina is gebouwd op 10/21/2022 12:22:01 met de export van 10/21/2022 12:11:26