P8 Wonen en bouwen

8.1 Ruimtelijke ordening

Wat gaan we daarvoor doen ?

8.1 Ruimte en leefomgeving

Belangrijkste ontwikkelingen 2023

Belangrijkste resultaten 2023

  • Inwerkingtreding Omgevingswet per 1-1-2023.
  • Per 1-1- 2023 werken we volgens de minimale eisen van de Omgevingswet.
  • Woningbouwopgave: zichtbare voortgang op diverse locaties.

Toelichting

Omgevingswet
De datum dat de Omgevingswet in werking treedt is verplaatst naar 1 januari 2023([1]). De volledige implementatie van de Omgevingswet is complex. We realiseren ons dat de transitie van de Omgevingswet niet op 1 januari 2023 volledig klaar is. De wetgever heeft hier ook rekening mee gehouden door verschillende overgangstermijnen in acht te nemen en te zorgen voor een transitieperiode tot 2029. We hebben er hierdoor voor gekozen om de invoering gefaseerd te laten verlopen: stap 1, voldoen aan de minimale eisen die nodig zijn om in de praktijk uitvoering te kunnen geven aan de wet. Stap 2, uiterlijk 31 december 2024 hebben we één Omgevingsvisie. En stap 3, op 31 december 2029 hebben we één Omgevingsplan.
Voor ons is het belangrijk dat wij, bij inwerkingtreding van de wet voldoen aan de minimale vereisten die de wet aan ons stelt. Hier zijn onze inspanningen dan ook vooral op gericht.

Strikt genomen moeten wij op 1 januari 2023 de volgende hoofdzaken hebben geregeld:

  • Processen en systemen moeten zijn aangepast/afgestemd op de nieuwe wetgeving zodat een omgevingsvergunning binnen 8 weken verleend kan worden; in de nieuwe wet moeten bijna alle vergunningaanvragen binnen 8 weken afgehandeld zijn;
  • Er zijn afspraken en financiële arrangementen gemaakt met verschillende ketenpartners (bijv. De Omgevingsdienst) over hoe wij gaan samenwerken onder de Omgevingswet en wat we gaan afnemen;
  • We zijn in staat om inwoners en bedrijven te laten beschikken over betrouwbare en begrijpelijke informatie over de Omgevingswet;
  • We zijn aangesloten op het landelijke digitaal stelsel Omgevingswet.

Participatie wordt in de Omgevingswet belangrijker. Ervaringen uit pilots van de Omgevingswet leren ons dat het belangrijk is om in samenspraak met de raad aan te geven wat het speelveld is (de kaders) waarbinnen participatie vorm kan krijgen. Dit helpt bij het managen van verwachtingen en het vergroten van het vertrouwen tussen inwoners, overheid en partners. In het verlengde van bovenstaande willen we ontwikkelingen/initiatieven benaderen vanuit het `ja, mits-principe' en wordt de raad meegenomen in deze ontwikkeling en aanpak. Hierbij leren we van en met elkaar en van andere gemeenten tijdens de invoering van de Omgevingswet.

Integraal woningbouwprogramma
Realisatie van woningbouw komt deels uit bestaande projecten en deels uit toekomstige projecten. Vanuit het coalitieakkoord is er aandacht voor de lopende woningbouwprojecten welke we voortvarend willen doorzetten, dit zijn o.a. Starrenburg III, Arsenaal – Segaar en Huize Bijdorp.

Naast de bestaande projecten komt er extra aandacht voor de ontwikkelingen in het centrumgebied en met name de ontwikkelingen van het Churchillplein, de Kruispuntkerk en de toekomst van en voor het MOC – terrein. Tot slot krijgt de herontwikkeling van de Moeder Godskerk prioriteit, wat gevolgen heeft voor de totale woningbouwprogrammering zoals weergegeven in het ‘Afwegingskader Nieuwbouw’. Deze wordt jaarlijks herijkt en hier zal de Moeder Godskerk in prioriteit worden meegenomen. Voor de Moeder Godskerk is reeds een haalbaarheidsstudie naar woningbouw uitgevoerd. De ontwikkelingen rondom de realisatie van het Churchillplein en de Kruispuntkerk zijn belegd bij initiatiefnemers. Voor de toekomstige genoemde projecten zijn we afhankelijk van de besluitvorming van de ontwikkelvisie centrum.

Afwegingskader woningbouw, realiseren door te prioriteren en faseren
De gemeenteraad heeft op 10 juni 2021 ingestemd met het afwegingskader woningbouw. Met dit afwegingskader willen we de onbalans in de woningvoorraad verkleinen en prioriteit geven aan ruimtelijke projecten die het meest bijdragen aan de taakstellingen uit het woonbeleid. In het coalitieakkoord is de prioriteitenlijst herbevestigd.
In de komende 10 jaar willen we ruim 900 nieuwe woningen realiseren. Met de keuzes uit het afwegingskader zetten we in op realisatie van ruim 750 woningen in de komende 5 jaar.
In de besluitvorming door de raad is opgenomen dat de raad halfjaarlijks wordt geïnformeerd via de P&C-cyclus.

Uit Afwegingskader:

Project

Aantal

Aandeel sociaal/ betaalbaar

Starrenburg III

356

15% sociale huur/ 15% goedkope koop

Segaar/Arsenaal

95

15% sociale huur/ 15% goedkope koop

Intratuin

129

25% sociale huur

Bijdorp

73 woningen/
29 zorgeenheden

60% sociale huur

Jan Wagtendonkstraat

Afhank. van participatie

100 % sociale huur

Einsteinlaan

23

25% sociale huur

Forescate (ouderen-huisvesting)

netto 40

100% sociaal/betaalbaar

Beresteyn (realisatie; procedureel afgerond)

45 woningen /
20 zorgeenheden

Geheel vrije sector

Leidseweg 104

5

Geheel vrije sector

Raadhuislaan

Afhank. van participatie

Jan Evertsenlaan

Afhank. van participatie

Totaal

767 woningen /
49 zorgeenheden

De toelichting op de prioritaire projecten is hieronder op hoofdlijnen uitgewerkt.

Starrenburg III
Voor Starrenburg-III is een Stedenbouwkundig Plan en Beeldkwaliteit Plan in voorbereiding. De vaststelling van deze plannen wordt tweede helft 2022 voorzien. Nadat de uitkomsten van het bodemonderzoek van Starrenburg II en de uitkomsten hiervan met de raad zijn gedeeld. Aansluitend ligt de focus op de vertaling van de plannen in een uitwerkingsplan op basis van de formele grondslag in het huidige bestemmingsplan Voorschoten-Oost. Mocht onverhoopt blijken dat het uitwerkingsplan niet tijdig voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet gereed is, dan zal in 2023 een plan conform de nieuwe Omgevingswet in procedure worden gebracht.

Segaar/Arsenaal
In december 2020 is het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van Segaar/Arsenaal vastgesteld. Volgend op dit kader worden drie sporen uitgewerkt: een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, de voorbereiding van het bestemmingsplan en een oplossing voor de woonwagen (is een voorwaarde uit het ruimtelijk kader). De concept anterieure overeenkomst en het concept ontwerp bestemmingsplan liggen voor. Ook is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar het inrichten van een woonwagenlocatie op het schiereiland aan de Hofweg. Dit ten behoeve van de verplaatsing van de woonwagen aan de Leidseweg in combinatie met onze regionale taakstelling. In de uitwerking is het plan geoptimaliseerd. De omwonenden/belanghebbenden moeten meegenomen worden in deze optimalisering. Het streven is gericht op het in procedure brengen van het bestemmingsplan vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Intratuin/ontsluiting richting Leiden
Het bestemmingsplan Korte Vliet – Leidseweg noord deel noord en de omgevingsvergunning zijn beide onherroepelijk. Het bouwrijp maken is in volle gang.
Met buurtgemeente Leiden wordt constructief overlegd over hoe de nieuwe ontsluitingsweg, die door de Intratuinlocatie loopt, wordt aangesloten op het wegennet van Leiden. Op Leids grondgebied zal hiervoor zal een bestemmingsplanprocedure doorlopen moeten worden. Voorschoten is initiatiefnemer voor deze procedure. De kosten voor deze procedure worden conform de anterieure overeenkomst gedeeld met Synchroon.

Huize Bijdorp
De herontwikkeling op Huize Bijdorp heeft in de gemeenteraad prioriteit gekregen, rekening houdend met het kapittel in 2022. De anterieure overeenkomst is ondertekend en het bestemmingsplan is onherroepelijk geworden (na inspanningen van gemeente en congregatie is het beroep ingetrokken). Het ontwikkelpotentieel op de buitenplaats is volgens planning in de markt gezet.
Onze inzet richt zich nu op het borgen dat alle gemaakte afspraken in de uitwerking van de plannen ook recht worden gedaan. Denk aan de overdracht van het teerveldje, het borgen dat aan de voorwaarden van de door de provincie toegezegde subsidies wordt voldaan en de grote ambtelijke inzet ten behoeve van de uiteindelijke vergunningverlening.

Jan Wagtendonkstraat
Het participatietraject heeft een nieuwe start gekregen. In lijn met de toezegging in de commissie WRG hebben in juni 2022 twee buurtbijeenkomsten en een vervolgoverleg met de bewonerswerkgroep Jan Wagtendonk plaatsgevonden waarin m.n. is besproken wat nodig is voor een constructieve grondhouding. De gemaakte afspraken over de participatie voor de nieuwbouwplannen zijn schriftelijk vastgelegd.   
De intentieovereenkomst met De Sleutels is getekend.  

Prof. Einsteinlaan 5
In juni 2020 heeft de gemeenteraad een startnotitie vastgesteld voor de herontwikkeling op de Prof. Einsteinlaan. Het initiatief richt zich op het realiseren van 23 woningen, 6 sociale huur appartementen en 17 eengezinswoningen. De anterieure overeenkomst is in Q1 van 2022 getekend. De planologische procedure zal nog in 2022 worden gestart. De uiteindelijk verlening van de omgevingsvergunning en start bouw worden in 2023 verwacht.

Raadhuislaan
Bij de herontwikkeling aan de Raadhuislaan wordt gedacht aan een gezondheidscentrum en appartementen. Een ruimtelijk kader ligt nog niet voor. Een anterieure overeenkomst ook niet.
Hoewel de prioriteit op dit project om bovengenoemde redenen lager is, wordt de druk om een gezondheidscentrum wel gevoeld. Om de ruimtelijke inpassing van het programma van gezondheidscentrum, appartementen en de parkeerdruk die daarvan uitgaat in balans te krijgen wordt samen met de initiatiefnemer een werkatelier georganiseerd. Daarmee zoeken wij de snelste route naar overeenstemming op het programma.

[1] Invoeringsdatum is nog niet definitief. In oktober wordt een nieuw advies verwacht van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT). Dit advies komt er op verzoek van de Eerste Kamer. Hierna wil een meerderheid van de Kamer definitief besluiten over de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het volgende plenaire debat over dit onderwerp staat - onder voorbehoud - gepland voor 1 november 2022.

x € 1.000
Lasten € 913
Baten € 0
Saldo € 913
Deze pagina is gebouwd op 10/21/2022 12:22:01 met de export van 10/21/2022 12:11:26