Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2023 | Belangrijkste resultaten 2023 | |
---|---|---|
|
| |
Toelichting
Lokaal Educatie Agenda (LEA)
De LEA die met ondersteuning van Sardes in 2022 is opgesteld is een basis om het overleg te voeren met de schoolbesturen en andere partners die direct en indirect bij het onderwijs zijn aangesloten. De verdere uitvoering en implementatie vindt in 2023 plaats.
Passend Onderwijs
In het kader van concretisering ontwikkeling passend onderwijs en jeugdhulp is in de regio Leiden (waar Voorschoten aan deelneemt) een drietal thema's benoemd:
Thema 1: onderwijs en jeugdhulp;
Thema 2: het jonge kind;
Thema 3: MBO-doorgaande lijn en kwaliteitsagenda minder zelfredzame jongeren is sinds 2022 komen te vervallen vanwege herprioritering taken.
Er wordt samen met de scholen zorg gedragen voor een passend aanbod van onderwijs in Voorschoten. Het Samenwerkingsverband zet middelen en expertise in.
Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid
In het kader van dit beleidsonderdeel wordt alleen aandacht besteed aan voorschoolse educatie vanwege de beschikbare capaciteit en middelen. Er is een aanbod van 16 uur per week voorschoolse educatie. Gezien de stijgende huurkosten van de peuterspeelzaal kan de uitvoering van het educatieve programma in gevaar komen. Een extra tegemoetkoming in de huurkosten heeft als positief gevolg dat de voorziening betaalbaar blijft voor de doelgroep (kinderen met een taal en ontwikkelachterstand).
Aanpak taalachterstand en actieplan laaggeletterdheid
Taalbeheersing is cruciaal om mee te kunnen doen aan de samenleving. Het is van belang dat kinderen en volwassenen goed kunnen lezen en schrijven. In het kader van het convenant laaggeletterdheid wordt het actieplan (vastgesteld in 2020) uitgevoerd in samenwerking met Werk en Inkomen. In 2022 is er een aanbesteding geweest. Hierbij zijn voor de verschillende percelen uitvoerende organisaties gecontracteerd. Daarnaast is er nog steeds een rol weggelegd voor de bibliotheek.
Inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden
Er zijn inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden, om problemen bij leerlingen door de Corona maatregelen te herstellen. De inzet van deze zogenaamde NPO middelen, wordt vorm gegeven samen met de scholen.
Leerplicht en voortijdig schoolverlaten (vsv)
Op dit moment worden leerplichtzaken uitgevoerd door het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL). Op het gebied van leerplicht zou het goed zijn om vaker aangesloten te zijn bij het RBL. Schooluitvallers zijn bekend, maar kinderen die vaak spijbelen worden, naast de acties van Bureau leerplicht, niet altijd op de juiste wijze begeleid. Dit wordt onder andere veroorzaakt door onvoldoende contacten tussen de beleidsterreinen onderwijs en jeugd, dit wordt nu opgepakt in het kader van het actieplan Jeugd.
Er wordt samen met het RBL zorg gedragen om voortijdig schoolverlaters (thuiszitters) binnen boord te houden. Voor de uitvallers zijn verschillende trajecten ingezet en zullen worden ingezet.
Samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs
De samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs is een onderdeel van het overleg met de gemeentelijke scholen en het samenwerkingsverband primair onderwijs. Dit heeft een relatie met thema 1 onder het kopje passend onderwijs. Hiervoor is een ontwikkelagenda opgesteld.
Onderwijs aan Oekraïense kinderen
Sinds het voorjaar 2022 zijn er een groot aantal Oekraïense ontheemden gehuisvest in Voorschoten. De kinderen zijn vanaf mei 2022 op een van de scholen opgevangen. Vanaf de zomervakantie 2022 is er een aparte internationale taalklas opgericht in de Kruispuntkerk. Dit is in samenwerking met het primair onderwijs in Voorschoten gerealiseerd. De noodzaak van opvang en onderwijs aan de Oekraïense kinderen heeft te maken dat in de regiogemeente Leiden er een wachtlijst is en de kinderen geen onderwijs konden ontvangen. Dit zal ook in 2023 voortduren. In samenwerking met Wassenaar en Leiden en de Voorschotense scholen zal hieraan worden gewerkt. Dit geldt niet alleen voor de Oekraïense kinderen, maar ook voor de nieuwkomers die ook onderwijs nodig hebben.