Tabel Wat gaat het kosten? Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Programma: P5 Sport, cultuur en recreatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
5.1 Sportbeleid en activering | Baten | 249 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -635 | -264 | -365 | -325 | -325 | -325 | |
Saldo | -385 | -244 | -365 | -325 | -325 | -325 | |
5.2 Sportaccommodaties | Baten | 64 | 628 | 848 | 873 | 899 | 925 |
Lasten | -939 | -1.699 | -1.762 | -1.800 | -1.820 | -1.859 | |
Saldo | -875 | -1.071 | -914 | -926 | -922 | -934 | |
5.3 Cultuurpresentatie,-prod.en-particip | Baten | 39 | 70 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Lasten | -239 | -260 | -297 | -297 | -296 | -256 | |
Saldo | -200 | -190 | -266 | -266 | -265 | -225 | |
5.4 Musea | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -7 | -8 | -18 | -18 | -18 | -18 | |
Saldo | -7 | -8 | -18 | -18 | -18 | -18 | |
5.5 Cultureel erfgoed | Baten | 20 | 26 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Lasten | -298 | -247 | -302 | -302 | -302 | -302 | |
Saldo | -279 | -221 | -275 | -275 | -275 | -275 | |
5.6 Media | Baten | 62 | 62 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Lasten | -416 | -466 | -545 | -550 | -828 | -827 | |
Saldo | -354 | -404 | -481 | -486 | -764 | -763 | |
5.7 Openbaar groen, (openlucht)recreatie | Baten | 160 | 377 | 64 | 64 | 64 | 52 |
Lasten | -2.870 | -3.445 | -3.070 | -3.029 | -3.032 | -3.036 | |
Saldo | -2.710 | -3.068 | -3.006 | -2.965 | -2.969 | -2.984 | |
Totaal baten | Baten | 594 | 1.183 | 1.033 | 1.058 | 1.083 | 1.098 |
Totaal lasten | Lasten | -5.405 | -6.389 | -6.358 | -6.320 | -6.621 | -6.622 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | -4.811 | -5.206 | -5.325 | -5.262 | -5.538 | -5.525 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2023 ten opzichte van begroot 2022 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering (€ 121.000 nadeel)
Het verschil op dit taakveld is geheel te verklaren door een mutatie in de urentoerekening.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties (€ 157.000 voordeel )
Een nadeel van € 195.000 is te verklaren door een mutatie in de urentoerekening.
Vanaf de begroting 2023 worden de door de gemeente te betalen vergoeding aan de exploitant van de sportaccommodaties en de van hen ontvangen huur separaat (voorheen gesaldeerd) begroot. Voor zwembad 'Het Wedde' stijgt de betalen exploitatie en beheersvergoeding met € 194.000 (nadeel). Voor de sporthal Vliethorst stijgt deze met € 39.000 (nadeel). Daar tegenover staat een voordeel van € 309.000 omdat het zwembad vanaf het begrotingsjaar 2023 afgeschreven is. Voordelen in de begroting 2023 zijn daarnaast te verklaren door separaat in rekening gebrachte huuropbrengsten voor het zwembad (€ 187.000 voordeel) en voor de sporthal Vliethorst (€ 34.000 voordeel). Daarnaast is in de begroting 2022 eenmalig budget beschikbaar geweest voor sportvelden en hekwerken voor Voorschoten '97 (voordeel € 54.000). Overige kleine verschillen van € 1.000 (voordeel).
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie (€ 76.000 nadeel)
Het verschil op dit taakveld wordt voor € 78.000 verklaard door een mutatie in de urentoerekening. Dit betreft een nadeel. Daarnaast is er sprake van een nadeel op de huurontvangsten van € 40.000. Ten slotte is er een voordeel ten opzichte van 2022 van € 40.000 in verband met het open houden van het Cultuur Centrum in dat jaar. Het restant wordt veroorzaakt door overige kleine verschillen.
T aakveld 5.5 Cultureel erfgoed (€ 54.000 nadeel)
Een nadeel van € 75.000 is te verklaren door een mutatie in de urentoerekening. Daar tegenover staat een voordeel van € 22.000 door eenmalig toegekend budget voor de kerkenvisie in de begroting 2022. Overige kleine verschillen € 1.000 (nadeel).
Taakveld 5.6 Media (€ 77.000 nadeel)
Het verschil op dit taakveld is grotendeels te verklaren door een mutatie in de urentoerekening, wat leidt tot een nadeel van € 72.000. Het restant betreft overige kleine verschillen.
Taakveld 5.7 Openbaar groen, (openlucht)recreatie (€ 62.000 voordeel)
Ten opzichte van 2022 is er in 2023 per saldo sprake van een voordeel van € 62.000. Dit wordt veroorzaakt voor €10.000 door onderzoekskosten voor het opzetten van een boomcompensatie-fonds. Daarnaast moet een groenvisie worden opgesteld in verband met het actualiseren van diverse beleidsonderdelen (b.v. groenbeheer) vanuit de groenstructuurvisie die dateert uit 2009. De hiervoor geraamde incidentele kosten bedragen € 50.000.