Het beheer en onderhoud van de meeste onderdelen gebeurt nu op basis van de update beheerplannen 2021-2023 die eind 2021 zijn vastgesteld. Dit zijn geen volledig nieuwe beheerplannen, maar een update van de eerdere beheerplannen 2016-2020. Ter vervanging van deze beheerplannen zal er in het vierde kwartaal van 2022 een Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR-plan) ter vaststelling aan de Raad worden aangeboden. Om dit IBOR-plan te kunnen opstellen is een inventarisatie gemaakt waar de gemeente op dit moment staat wat betreft het beheer van de openbare ruimte. Hoeveel areaal beheert de gemeente, wat is de kwaliteit, welke beheerbudgetten zijn beschikbaar en hoe verhouden deze zich tot de opgaven?
In het op te stellen IBOR-plan zal worden opgenomen de visie op beheer, de beheerstrategie en de kosten van beheer. Hierbij zal worden gekozen voor een meer integrale aanpak waarmee het beheer van de openbare ruimte in Voorschoten nog meer toekomstbestendig kan worden vormgegeven. Hiermee wordt gekozen voor een nieuwe visie op beheer die over meer gaat dan enkel het in stand houden van de openbare ruimte. Het beheer draagt bij deze nieuwe aanpak ook bij aan maatschappelijke opgaven en transities. In het IBOR-plan zullen ambities voor de openbare ruimte worden meegenomen die verder gaan dan enkel het onderhouden ervan. Hierbij zal beheer ook een bijdrage gaan leveren aan het realiseren van gemeentebrede doelstellingen bijvoorbeeld op het vlak van klimaat, biodiversiteit en gezondheid.
Voor riolering is het Integraal waterketenplan 2019-2023 (IWKP), voor vastgoed het Beheerplan Vastgoed 2021-2024 en voor Tractie 2019-2023 van toepassing. De kapitaalgoederen openbare ruimte worden tot nu toe in stand gehouden op een laag kwaliteitsniveau (CROW niveau C). Het in ordelijke staat houden van kapitaalgoederen draagt bij aan het functioneren, de veiligheid en daarmee het welzijn van de samenleving. Daarnaast is de fysieke leefomgeving van groot economisch belang en draagt deze bij aan de aantrekkelijkheid van Voorschoten om te verblijven en om in te investeren. Dit doen wij in samenwerking met betrokken partijen om te komen tot een aantrekkelijk en groen dorp. De uitwerking van deze ambitie en de Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR-plan) 2023-2026 en de gevolgen hiervan voor het beheer zal worden meegenomen in het hierboven vermelde IBOR-plan.
Beheerplan | Areaalgegevens | Kwaliteits- | Toelichting |
---|---|---|---|
Wegen update 2021-2022 | 1.100.000 m2 | C | Het uitgangspunt is om de functionaliteit en veiligheid te waarborgen. |
Bruggen update 2021-2022 | 107 stuks | C | Het uitgangspunt is het waarborgen van de functionaliteit en de veiligheid te garanderen. |
Openbare update 2021-2022 | Lichtmasten: 4.472 stuks Kabel: 56 km Voedingskasten: 14 stuks | C | Het beheer van de openbare verlichting is erop gericht om de bedrijfszekerheid te waarborgen en het areaal veilig en duurzaam in stand te houden. |
Verkeersregel-installaties update 2021-2022 | 13 stuks | C | Het areaal is op orde en geheel voorzien van ledverlichting. De uitgangspunten zijn het waarborgen van de bedrijfszekerheid en een duurzame instandhouding. |
Wegmeubilair update 2021-2022 | Circa 8.335 stuks | C | Het waarborgen van de functionaliteit van verkeersborden, hekwerken, fietsvoorzieningen en palen. |
Integraal (IWKP) | Riool: circa 144 km | basis | Het uitgangspunt voor de riolering is het in stand houden van het rioolsysteem tegen zo laag mogelijke kosten waarbij de veiligheid en volksgezondheid wordt gewaarborgd. |
Water IWKp 2019-2023 | circa 22,4 km | - | Er wordt ingezet op het in stand houden van waterbouwkundige kunstwerken zoals steigers, fonteinen en op monitoring waterkwaliteit. |
Groen update 2021-2022 | Groen: circa 101 ha Bomen: 11.225 stuks | C | Het openbaar groen en bomen zijn een beeldbepalend onderdeel van de leefomgeving. Het uitgangspunt is het duurzaam, veilig en in samenwerking met inwoners in stand te houden van het openbaar groen. Inwoners hebben hierin een belangrijke bijdrage. Zij zorgen voor een hogere kwaliteit en voor meer sociale samenhang. Vanuit de gemeente worden initiatieven door inwoners actief ondersteund, wat heeft geresulteerd dat ruim 1,3 hectare wordt beheerd door inwoners. Jaarlijks komen zo'n 5 locaties bij waar inwoners het groen adopteren. Daarnaast wordt ingezet op het verhogen van de biodiversiteit. Dit is vertaald naar maatregelen in het actieplan Mee(r) doen voor bijen. Voorbeelden zijn het toepassen van minimaal 50% bij-vriendelijke beplanting bij herinrichtingen, gefaseerd maaien, creëren van nestelplekken en actief communiceren over de bij. |
Spelen update 2021-2022 | 393 stuks | C | Een aantrekkelijke speelomgeving voor kinderen en jongeren is het uitganspunt. Om dit te bereiken wordt bij het herinrichten van speelplekken ingezet op centrale uitdagende speelplekken in een wijk en spelen met natuurlijke materialen. Voor jongeren wordt gekeken naar het uitdagend maken van sportfaciliteiten en aantrekkelijke chillplekken. |
Tractie 2019-2023 | 20 motorrij-voertuigen | sober | De voertuigen zijn er ter ondersteuning van het uitvoeren van de gemeentelijke taken. Zo worden de voertuigen onder andere ingezet voor het in stand houden van de leefomgeving, afvalinzameling, toezicht en facilitaire zaken. Het waarborgen van de continuïteit van de bedrijfsvoering en het waar mogelijk verduurzamen van het wagenpark zijn de uitgangspunten voor het onderhoud en vervanging van voertuigen. |
Vastgoed 2021-2024 | Maatschappelijk Panden die worden afgestoten: 3 | sober | Het Beheerplan 2021-2024, zoals deze door de raad is vastgesteld is nog immer ons vastgoedbeleid. De verdeling van de vastgoedportefeuille in een kernportefeuille en een strategische portefeuille is daarvan een exponent. De kernportefeuille, het vastgoed waar geen verandering in gebruik en functie is te voorzien, wordt sober en doelmatig in stand gehouden. De strategische portefeuille wordt met calamiteitenonderhoud beheerd en onderhouden. We zien vanuit het coalitieakkoord maar ook vanuit een veranderende maatschappelijke behoefte aan maatschappelijke vastgoed alsmede ontwikkelingen in gemeentelijk beleid, aanleiding om onze gehele maatschappelijke vastgoed toekomstbestendig te maken, vanuit de vraag aan welke vastgoed heeft deze gemeente behoefte en hoe reflecteert zich dat tot onze vastgoedportefeuille. |